[ Pobierz całość w formacie PDF ]

" Fizykalizm nieredukcyjny  przynajmniej niektóre własności wyższego rzędu (np. wł.
mentalne) nie dają się redukować do własności fizycznych
16. Współczesny fizykalizm przyjmuje, że fizyka jest, albo będzie w przyszłości teorią
wyjaśniającą wszystkie fakty (wszystkie inne nauki, dadzą się do niej zredukować).
Problem pojawia się tam gdzie trzeba dokonać takiej redukcji względem podstaw
formalnych tych nauk które nie są wyjaśniane za ich pomocą.
17. Fizykalne/naturalistyczne stanowisko agnostyczne:
" Wszystko co istnieje w świecie ma wytłumaczenie fizyczne(naturalne), lecz ludzie nie są
ograniczeni poznawczo i pewnych kwestii nigdy nie wytłumaczą (choć teoretycznie jest to
możliwe).
" Można wyjaśnić relacje umysł-ciało ale samo istnienie ludzkiego umysłu jest czymś
unikalnym i wymaga wyjaśnienia ponadnaturalnego.
18. Naturalizm metodologiczny  najlepszą metodą zdobywania prawdy są metody nauk
przyrodniczych. Zarzut: ta teza nie jest osiągnięta tymi metodami.
19. Argument przeciw materialistom eliminacyjnym  nie od wiary - pogląd ten według
jego przeciwników znosi sam siebie gdyż, eliminując niematerialne, trudne do
wytłumaczenia znaczenia, stany intencjonalne sam pozbawia się swojej definicji. Ciężko
sobie wyobrazić redukcje jego definicji do stanu fizycznego jej nośników, gdyż ich
interpretacja czyli znaczenie generuje nieskończoną ilość stanów intencjonalnych.
20. Emergentyzm (1. poł. XX w.) - forma fizykalizmu nieredukcyjnego  własności
wyższego rzędu są emergentne czyli mają podstawy fizyczne, ale ale nie da się ich wyjaśnić
w kategoriach leżących u podstaw fizycznych. Jednakże z dwóch identycznych stanów
fizycznych będą wynikać identyczne stany emergentne. Zależność tego, co emergentne w
stosunku do materiału nie jest naturalna.
21. Superweniencja (łac. super -nad, na; venire  przychodzić)  mentalny charakter danego
organizmu jest całkowicie zdeterminowany poprzez jego fizyczną naturę (dwa organizmy o
podobnej strukturze fizycznej będą wykazywać podobną strukturę mentalną).
22. Funkcjonalizm  stany mentalne nie są typowo powiązane z określonym rodzajem zdarzeń
fizycznych to znaczy, że stany mentalne są abstraktem (lub inaczej funkcją) który może
zostać zrealizowany w dowolnym materiale (nawet materiale duchowym).
23. Poznanie (teoretycznie w przyszłości) wszystkich praw (statystycznych, opartych na
indukcji) rządzących superweniencją nie daje odpowiedzi dlaczego warstwy wyższe są
powiązane z takimi a nie innymi warstwami niższymi, w związku z tym nie jest
żadnym prawdziwym wyjaśnieniem.
24.  Wyjaśnienie - podanie przyczyny; podanie składu; podporządkowanie pod prawa
(statystyczne lub deterministyczne); jako funkcja; pokazanie mechanizmów leżących u
podstaw jakiegoś zjawiska. Według autora najbardziej przekonujące wyjaśnienie powstaje
gdy: możemy sobie coś przedstawić naocznie, w postaci relacji między elementami o
charakterze przestrzennym. Taki rodzaj wyjaśnienia nie jest dostępny w warstwie
emergentnej świata i nawet jeśli wszystko dałoby się wyjaśnić za pomocą metod naukowych
to nie da się tego zrozumieć w podany wyżej sposób.
25. Intelekt dysponujący rzeczywistym zrozumieniem nie może poznawać przez odbieranie
danych zewnętrznych (sam musi być zródłem danych). Musiałby także mieć wiedzę o
wszystkich możliwych powiązaniach elementów których stanowi zródło, których jest
nieskończenie wiele musiałby więc być intelektem nieskończonym.
26. Zagadki naturalizmu  nie wiadomo dokładnie jaki jest cel naturalizmu, bo konsekwencje są
często niezgodne z zamierzonymi efektami lub założeniami. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •