[ Pobierz całość w formacie PDF ]

tak, jak robiliśmy to wiele razy:
a) zmieniamy w inspektorze zakÅ‚adk¹ na Events,
b) odnajdujemy zdarzenie ,
c) klikamy dwukrotnie w jego polu edycyjnym.
Do metody zostało dodane wywołanie zdefiniowanej przez nas przed chwilą
metody rejestrującej nasłuchiwacz w komponencie :
Pliku apletu zostaÅ‚ również wzbogacony o deklaracj¹ klasy zewn¹trznej okreÅ›lajÄ…cej
nasłuchiwacz wykorzystującej zdefinio-
wany przez nas interfejs . W tej klasie zostały zdefiniowane trzy
metody, które zadeklarowaliśmy jako abstrakcyjne w interfejsie. W tej chwili nietry-
wialnÄ… wartość ma tylko metoda , która wywoÅ‚uje metod¹ zdarze-
niowÄ… apletu.
wiczenie 6.23.
Aby dodać do metody zdarzeniowej z poprzedniego ćwiczenia polecenia zmieniające
kolor tła apletu:
1. Do stworzonej w poprzednim ćwiczeniu przez JBuildera metody zdarzeniowej
dopisujemy polecenia zaznaczone na listingu 6.6.
Listing 6.6. Metoda zdarzeniowa zmieniająca kolory tła apletu
W metodzie wykorzystaÅ‚em informacje o kolorach obiektu wykorzystujÄ…c referencj¹
do tego obiektu, która została przekazana we właściwości w obiekcie zdarzenia .
Obiekt ten przekazany został do nasłuchiwacza, a z niego do metody zdarzeniowej.
Metoda (z ang. pobierz zródÅ‚o) tego obiektu zwraca referencj¹ do obiektu
wywoÅ‚ujÄ…cego zdarzenie . My wiemy, że zródÅ‚o jest klasy , wi¹c
wykonujemy odpowiednie rzutowanie. Dzi¹ki znajomoÅ›ci referencji do , a przez
to informacji o jej kolorach, mogliÅ›my metod¹ zaprogramować w taki sposób, żeby
kolory apletu byÅ‚y zamienione wzgl¹dem kolorów przycisku.
Do działania całego mechanizmu brakuje już tylko jednego elementu. Musimy w odpo-
wiednich miejscach metody komponentu wywołać zdarzenia, co znaczy, że musimy
wywołać odpowiednie metody wszystkich nasłuchiwaczy ( ,
i ) znajdujÄ…cych si¹ na liÅ›cie .
Rozdział 6. f& Komponenty JavaBean od środka 253
wiczenie 6.24.
Aby zdefiniować metody informujące nasłuchiwacze typu o wystą-
pieniu zdarzeń w migającym przycisku:
1. Wracamy do klasy komponentu (zakładka MigajacyPrzycisk edytora).
2. Dodajemy do klasy metody z listingu 6.7.
Listing 6.7. Metody informujące nasłuchiwacze o wystąpieniu zdarzenia
Pierwsza metoda b¹dzie wykorzystana do powiadomienia nasÅ‚uchiwaczy o rozpocz¹ciu
migania, druga o zakoÅ„czeniu, a trzecia o każdym migni¹ciu.
W każdej metodzie sprawdzamy najpierw, czy lista jest w ogóle
zdefiniowana, czyli czy jest kogo powiadamiać. Jeżeli lista istnieje, to na rzecz każdego
jej elementu wywołujemy odpowiednio metody ,
lub podajÄ…c jako argument obiekt typu .
Aby uruchomić cały zdefiniowany w tym paragrafie mechanizm zdarzeń, należy teraz
umieścić wywołanie metod ,
i w odpowiednich miejscach komponentu .
Jakie są to miejsca? Wszystkie metody wywołamy z metody migającego przycisku.
Metod¹ wywoÅ‚amy po odczekaniu okresu okreÅ›lonego przez
wÅ‚aÅ›ciwość . Metod¹ wywoÅ‚amy przy każdej
zmianie koloru tÅ‚a i napisu w p¹tli . Natomiast ostatniÄ… metod¹ wywoÅ‚ujemy,
jeżeli p¹tla zostanie przerwana.
wiczenie 6.25.
Aby umieścić w klasie komponentu metody :
1. Do metody dodajemy polecenia zaznaczone na listingu 6.8.
254 JBuilder X. Efektywne programowanie w Javie
Listing 6.8. Dodawanie do metody run wywoływania zdarzeń
Teraz możemy skompilować i zobaczyć, że aplet miga razem
z przyciskiem, a wi¹c mechanizm nowych zdarzeÅ„ komponentu dziaÅ‚a prawidÅ‚owo.
* * *
Na tym zakończymy budowanie komponentu . Uzyskaliśmy prosty,
ale bardzo elegancki komponent z trzema nowymi właściwościami: ,
i oraz zdarzeniami pozwalającymi śledzić jego działanie. W dalszej
cz¹Å›ci tego rozdziaÅ‚u wiedz¹ na temat ziarenek uzupeÅ‚nimy jeszcze informacjami na
temat ich instalowania w JBuilderze oraz przygotowania do dystrybucji. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •